Základní údaje:
- Výrobce: VEB Waggonbau Görlitz
- Rok výroby: 1957
- Přezdívky: Manka, Malý Němec, Trafikant
- Označení dle UIC (ČR/SR): 891
- Počet vyrobených kusů: 20
Technické údaje:
- Hmotnost: 25 200kg
- Délka přes nárazníky: 13 100 mm
- Rozvor: 7 m
- Upořádání pojezdu: A’ 1’
- Trvalý výkon: 114 kW
- Maximální rychlost: 70 km/h
- Trvalá pracovní rychlost: 7 km/h
- Typ spalovacího motoru: Tatra 301
- Přenos výkonu: mechanický
O této řadě:
Ve druhé polovině 50. let vznikla v souvislosti s postupující elektrizací potřeba speciálních vozidel pro kontrolu a údržbu trakčního vedení. Československý průmysl nebyl v té době schopen tyto stroje dodat a tak došlo k nákupu provozně ověřených strojů z vagónky Görlitz, které v té době již používaly železniční správy NDR a Polska. V letech 1956 a 1957 bylo objednáno dvacet strojů. Vůz, vycházející z řady VT 135.7, používané v osobní dopravě DR, je dvounápravové vozidlo s mechanickým přenosem výkonu na jednu nápravu. Vnitřní prostor je rozdělený na dílnu, strojovnu, šatnu s WC a dvě stanoviště strojvedoucího. Vstup do vozu je přes dvoudílné posuvné dveře uprostřed bočnic. Na střeše se nachází odizolovaná plošina, kontrolní sběrač a prohlídková kabina s posuvnou střechou. Pracovní plošina umožňuje práci pod stejnosměrným napětím 3 kV. Hydraulicky otočnou plošinu měly pouze vozy vyrobené pro Německo (mnohé zdroje mylně uvádí, že otočnou plošinu měly i vozy pro ČSD). Pneumatická samočinná a přímočinná brzda je systému Knorr. Prvních 6 vozů bylo ČSD dodáno v roce 1957, v letech 1959 a 1961 následovalo dalších 14 kusů. Vozy byly přiděleny LD pro potřeby EÚ na prvním hlavním tahu. V roce 1960 byly u prvních šesti vozů vyměněny původní hnací motory 6 KDV 14,5 SRW o výkonu 100 kW za motory TATRA T 301 o výkonu 114 kW, které pak byly montovány do zbývajících vozů již výrobcem. V 70. letech byly vyměněny reflektory. Jako první byl v roce 1964 z provozu vyřazen vůz s číslem 005, následoval vůz 012 v roce 1969 a 018 v roce 1981. Další vozy byly vyřazovány až po dodávkách nových vozů M 153.0 (892; MVTV 2/02) ve druhé polovině 80. let. Slovenské vozy byly vyřazeny již do roku 1989, některé české vozy se dočkaly poloviny 90. let. Pro muzeální účely ČD je určen vůz M 144.0016 v DKV Česká Třebová. Dále existují ještě vozy M144.0006 (Společnost železniční Česká Třebová), M144.0007 (ČD) a M144.0008 (KPKV).
Původní text z https://www.tratovestroje.net/stroj/891-m-144-0/
Příběh našeho vozu:
Díky našemu „Spejblovi“ tedy M131.2040 jsme se posunuli trošku blíže k cíli a i přesto, že bychom rádi „dělali“ v tichosti bez vědomí medializace, díky Karkulkám jsme Vám „náš svět“ otevřeli a tak jsme postupně začali odkrývat naše cíle, práci a výsledky. Díky mnoha náhodám nás pak kontaktovali Radek Mansfeld a Ladislav Doškář, že přeci máme v plánu ucelit sbírku „dráteníků“ a jestli bychom nechtěli jejich M144.0, která nám jako jediná typově schází. Slovo dalo slovo a už jsme jeli do Turnova na prohlídku. „Plácli“ jsme si a podepsali jsme smlouvu. Jelikož víme, že zájemců nakonec bylo vícero, děkujeme tímto všem výše zmiňovaným protagonistům, že dodrželi své slovo a pomohli nám tak rozšířit sbírku „dráteníků“.