Základní údaje:
- Výrobce: VEB Waggonbau Görlitz
- Rok výroby: 1964
- Přezdívky (naše): Mravenec, Velký Němec, Trafikant
- Označení dle UIC (ČR/SR): 894
Technické údaje:
- Hmotnost: 46 000kg
- Délka přes nárazníky: 19 300 mm
- Rozvor otočných čepů podvozků: 12,5 m
- Upořádání pojezdu: (1A)’ (A1)’
- Trvalý výkon: 2x 88 kW
- Maximální rychlost: 90 km/h
- Trvalá pracovní rychlost: 7,5 km/h
- Typ spalovacího motoru: Tatra 928-64
- Přenos výkonu: mechanický
O této řadě:
Postupující elektrizace tratí vyžadovala další vozidla pro údržbu trakčního vedení. Na začátku 60. let byly opět zvoleny vozy z východoněmecké vagónky, které byly dodávány rovněž i pro PKP a byly objednány na konci roku 1963. Rám vozu je uložen na dvou dvounápravových podvozcích. Pohon vozu zajišťuji dva motory Tatra T 928-64, každý o výkonu 88 kW. Točivý moment byl přenášen prostřednictvím 2 šestistupňových převodovek typu ESA 86 na vnitřní nápravu každého podvozku. Převodovky řadily pomocí elektromagnetických spojek. Synchronizace tohoto dvouagregátového provedení byla v provozu často problematická a podle pamětníků vozy často jezdily pouze na jeden motor. Vnitřní prostor vozu je rozdělen na dvě stanoviště strojvedoucího, dílnu a oddíl pro vedoucího pracovní čety. Vytápění vozu je teplovodní s topným kotlem na uhlí, umístěným v dílně. Na střeše se nad předním stanovištěm nachází prohlídková kabina, ze které je výstup na pevnou montážní plošinu. Za ní je umístěna zdvižná a otočná plošina, která se zvedá do výšky až 5,76 m nad temeno kolejnic. Pevná plošina je vybavena na každou stranu výsuvnými plošinami s vyložením cca 2,20 m. Obě plošiny jsou izolovány a umožňovaly práci pod stejnosměrným napětím 3 kV. Kontrolní sběrač je stejné německé konstrukce jako u řady M 144.0. Později byl ale nahrazován typem ČSD. Celá dodávka 27 vozů byla realizována v roce 1964, přičemž na Slovensko byly dodány vozy č. 004, 005, 007, 008, 014 a 023. Z provozu byl po požáru jako první vyřazen vůz č. 021 v roce 1967. Na Slovensku se tyto vozy přestaly používat již v letech 1975 až 1988 a u ČD byly v roce 1994 zrušeny všechny s výjimkou č. 012 a 017, které však již nebyly přeznačeny na řadu MVTV. Některé vozy byly používány po ukončení provozu jako vlečné. Do současnosti se (byť jako neprovozní) dochovaly pouze 2 vozy. Kromě našeho je to číslo 009 (NTM – depozitář Chomutov).
Původní text z: https://www.tratovestroje.net/stroj/894-m-263-0/
Příběh našeho vozu:
Po skoro dvou a půl letech vyjednávání a řešení je nám velkou ctí Vám představit náš další exponát v naší sbírce, který je skoro klíčovým bodem celého našeho úsilí, které jsme před cca čtyřmi roky započali. Dne 8. dubna jsme od ČD a.s. (CHV Lužná u Rakovníka) převzali námi zakoupený motorový vůz pro opravu trolejového vedení M263.0017 či 894 017. Tento vůz byl do roku 2018 veden pod památkovou péči MK ČR. Ovšem díky žalostnému stavu nakonec převzalo NTM vůz M263.0009, který byl uschován v depu v Libni a sloužil jako sklad pro náhradní díly k parním lokomotivám. Tehdejší výrok CHV byl ten, že vůz z důvodů svého stavu půjde do likvidace. Naše žádost přistála zavčas, akorát pandemie a další peripetie zamíchaly trošku kartami a celou anabázi to o několik měsíců prodloužilo. Nakonec jsme ale přece jen svou „káru“ dotáhli do cíle a dnešním dnem jsme oficiálně „Mandelinku“ převzali.
Chtěli bychom poděkovat všem, kteří se na celé této záchraně vozidla podíleli, protože vozidlo uniklo likvidaci takřka o pár dní. Děkujeme Letohradskému Železničnímu Klubu (Aleš Filip) za spolupráci ohledně záchrany a pomoci a Spolku v České Třebové za přístup a vstřícnost. Taktéž děkujeme ČD a.s., že nám díky tomuto prodeji umožnily zrealizovat ojedinělou ucelenou sbírku montážních vozidel pro trolejové vedení. Neboť tento vůz M263.0017 je de facto klíčovým vozidlem, bez něhož by sbírka pod jednou hlavičkou klubu nikdy nemohla vzniknout.