Přátelé, kamarádi…
Před nedávnem jsme Vás informovali o zakoupení jídelního vozu WR, určeného převážně na Čáslavskou Muzeální Dráhu (ČMD) a na případné výletní vlaky. Aby však vůz nebyl na výletních vlacích osamocen, došli jsme k závěru, že bude zapotřebí mu sehnat nějaké souputníky do soupravy, dokud je z čeho vybírat, vzhledem k neúprosnému vyřazování klasických východoněmeckých kupátkových rychlíkových vozů z Budyšína, spolu s typickými velkoprostorovými vozy z vagónky ve Studénce. Přemýšleli jsme, jaké vozy shánět, podle záznamů opisovali čísla některých vytipovaných vozů v relativně původním nebo úplně původním stavu bez úprav, ale nemohli jsme se finálně rozhodnout, které vozy by nám vyhovovaly.
Jako blesk z čistého nebe přišel na konci března letošního roku, kdy se z Turnova a Tanvaldu objevily 2 vozy typu Bt283 50 54 21-19 374-7 a B256 50 54 20-41 199-1 v České Třebové určené k likvidaci po mnohaletém odstavení v žst. Liberec, kde byly v průběhu času různě devastovány a zub času jim taktéž moc nepřidal na kráse. Avšak i přes všechna tahle negativa nás to vzhledem k původnosti vozů utvrdilo v nákupu, spolu ještě s prvním dodaným vozem pro ČSD ABa 2001, dnes AB350 50 54 39-40 001-9, který byl dlouhá léta odstaven s plánovaným restaurováním pro muzejní účely, ke kterým však nedošlo a v roce 2020 odjel do deponace v České Třebové, kde vyčkával přes 4 roky na osud.
Zajímavosti vozů:
Vůz AB350 39-40 001 (dodaný k ČSD jako ABa 2001) byl takovým praotcem pro všechny později dodávané „Ypsilony“ a bezprostředně po dodání v roce 1964 byl vystavován v Brně na strojírenském veletrhu. Neméně zajímavá je i karoserie vozu splňující normy OSŽD-B, což ji dělá o 20 milimetrů užší, a nemá tak zúžený představek, jako mají pozdější vozy „Ypsilony“ Y/B, nebo třeba netypicky přechodové dveře s hranatými skleněnými výplněmi. Dodaných vozů v karoserii OSŽD-B bylo 5 a označeny byly jako ABa 2001-2005.
Vůz Bt283 21-19 374 byl vyroben v roce 1974 jakožto Bai a je typickým zástupcem osobních vozů ze Studénky. Za celou dobu provozování neprošel modernizacemi, nebo úpravami spočívající například s odstraněním WC a části sedaček s vytvořením cykloprostoru, jako tomu bylo u několika vozů jezdících ještě nedávno na Moravě pod kódy Bdt262, případně pak ještě s úpravou CZE, pod označením Bdtee286 a 287.
Vůz B256 20-41 199 byl vyroben v roce 1974 jako Ba v dodávce prvních 33 vozů (175-207), v podstatě vzhledově atypickými oproti klasickým vozům z let 1977-1985 s přepážkami v dekoru dřeva a třemi schůdky, jak jsme dnes zvyklí. Disponuje pouze dvěma schůdky u nástupních dveří a světlými přepážkami v interiéru známých především z odporových vozů, avšak už má klasické červené koženky. Z celkové dodávky vozů zbyly pouze 2 v původním stavu. 198 v majetku ČD ze soupravy „Retro Ostravan“ a naše 199. Nedávno ještě existoval na Slovensku relativně původní vůz, kterému bylo pouze dodáno CZE a prošel tak přeznačením na Bee 50 56 20-48 045 původem B 20-41 179, ovšem ten byl ke konci roku 2022 sešrotován. Zbylé vozy byly sešrotovány, nebo razantně modernizovány na typ Bee273.
Všechny tyto vozy včetně vozu WR a další, které chystáme budou tvořit budoucí rychlíkovou soupravu. Na vozech postupně probíhají brigády v rámci kompletace včetně čištění interiéru. Vše poznamenala touha nepřizpůsobivých osob něco ničit, rozkrádat, popř. si z kupé udělat WC a zároveň nocležnu a třešinku na pomyslném dortu jsou nájezdy sprejerů, které ve svém rauši vezmou hasicí přístroj a vše řádně „uhasí“ – uličky, kupátka..
I přes to, že vozy byly v žalostném stavu, rozhodli jsme se pro jejich záchranu.
Rádi bychom poděkovali tímto vedení Českých Drah, za vstřícnost při záchraně a kompletaci těchto vozů a OCÚ Česká Třebová, že nám vyšla vstříc a vozy přemístili před „svoločí“, aby nedocházelo k dalším devastacím.
Přikládáme fotky vozů z jejich odstavení. Další série fotek je z brigády, kterou jsme prováděli v rámci úklidu vozů.
Děkujeme za přízeň a již brzy se můžete těšit na článek z naší fotoakce s M250.0.