Základní informace:
- Výrobce: ZiL (závod imeni Lichačova – Moskva)
- Výroba: cca 1960 – 1985 (základní koncept)
- Rok výroby: 60. léta (cca 1967)
Technické údaje:
- Maximální rychlost: 65 km/h
- Služební hmotnost: 10 t
- Nosnost: 5 t
- Typ spalovacího motoru: Zetor 6701
- Délka přes nárazníky: 10 220 mm
- Rozvor: 5 000 mm
- Minimální poloměr oblouku: 90 m
- Brzdná váha: 6 t
Tento typ nákladních drezín byl od 60. let vyráběn v Moskevském Závodě imeni Lichačova (ZiL) pro potřeby traťových čet v celém RVHP.
Drezína je dvounápravová s centrální kabinou a dvěma postranními plošinami určenými k přepravě dlouhého materiálu – typicky kolejnic. V původním provedení byla vybavena dřevěnou kabinou, otočným jeřábem o nosnosti 1 t s maximálním vyložením 4,5 m a benzínovým motorem ZiL-120 o výkonu 90 koní (66 kW), spojeným s pětistupňovou mechanickou převodovkou. Pohon byl mechanicky přenášen na obě nápravy prostřednictvím kardanových hřídelí. Maximální rychlost činila 65 km/h.
Naše AGMu prošla během provozu u ČSD začátkem 80tých let zásadní přestavbou. Původní benzínový motor byl nahrazen naftovým agregátem Tatra 928 (shodným s Tatrou 148), byla instalována nová, větší ocelová kabina a zároveň byl odstraněn jeřáb.
Podle dochované části provozní dokumentace byla AGMu od 1. července 1984 přidělena k traťovému okrsku ve Štětí. Jejím stálým strojvedoucím byl pan František Petřík, který s vozidlem jezdil až do svého odchodu do důchodu dne 26. srpna 1987. V letech 1984–1987 odpracovala drezína přes 4 200 provozních hodin. Díky povozní knize stroje víme, že jsou zaznamenány za celou dobu pouze dva zástupy za p. Petříka, konkrétně: pan Vladimír Severa (1.–7. října 1984) a pan Miroslav Hubatka (6.–25. prosince 1985). Po odchodu pana Petříka do důchodu byla drezína pravděpodobně jako nadbytečná převedena do Nymburka, což potvrzuje údaj o natankování 560l nafty na Mělníku. V Nymburce pravděpodobně následně jíž jen čekala spolu s dalšími stroji na vyřazení.
Odtud ji odkoupila společnost KARBO Benátky nad Jizerou, kde došlo k její poslední přestavbě – výměně motoru za Zetor 6701 (používaný v traktorech Zetor 7011). V tomto stavu sloužila na vlečce až do roku 2002, kdy ji do svých sbírek získal spolek ZINOPA a zachránil tak tento unikát před sešrotováním. Díky jejich péči byla zachována dokonce i v provozuschopném stavu.
Na přelomu let 2021 a 2022 se náš spolek dohodl na jejím odkupu a dne 19. srpna 2022 byla drezína převezena na Čáslavskou muzeální dráhu.
AGMu dnes představuje unikátní dochovaný exponát, dokumentující vývoj provoz i těchto drezín u ČSD.
Děkujeme tímto spolku ZINOPA za umožnění odkupu a firmě Hynčica za ochotu při zajištění její přepravy.