Označení:
- WL – lůžkový vůz
- A – vůz první třídy
- B – vůz druhé třídy
- Období 1965 – 1983: WLAB
- Období 1983 – 1989: WLABm
Základní informace:
- Upřesnění: podvozky Görlitz V a CNII (1520 mm)
- Výrobce: VEB Wagonbau Görlitz, NDR
- Výroba: 1965
- Výrobní číslo: 1965/VII 170/11
Technické informace:
- Váha prázdného vozu: 43000 kg
- Délka vozu přes nárazníky: 24500 mm
- Délka skříně 24200 mm
- Šířka skříně: 2883 mm
- Výška střechy od temene kolejnice: 4230 mm
- Vzdálenost otočných čepů: 17200 mm
- Rozvor podvozku: 2500 mm
- Průměr styčné kružníce kola: 950 mm
- Nejvyšší dovolená rychlost vozu: 160 km/h
- Brzdící váha: P 48 t, R 68 t
- Počet lehátek po přestavbě: 15
- Oddíly (postupně): toaleta, kuchyňka, 2x obytné kupé, společenská místnost, 2x obytné kupé, dílna, koupelna, centrála k výrobě el. energie, kotelna
Zdroj: parostroj.net
Jedná se o vůz označený z výroby jako WLAB č.170, od roku 1967 přeznačen na 51 54 64-80 054-6. Po přestavbě na dorovodný vůz (neznámo kde a kdy) nese označení WLAB 60 56 09-80 011-1. Rok výroby je 1965 a byl vyroben vagonkou Görlitz (stejně jako naše M144.0 a M263.0). Těchto spacích vozů bylo vyrobeno 16ks číselné řady 160 – 175. Tyto vozy se postupně díky své povaze rekonstruovali na různé speciální a zvláštní vozy. Jedním, který se dochoval do dnešních dní, je vůz, který jezdil jako doprovodný speciální vůz k Atomovému vlaku. Tento vůz nás zaujal již v roce roce 2014, kdy putoval na vlečku EKO Logistic s.r.o. Kolín. Tam byl využíván jako obytný a jako šatna pro místní dělníky. Díky svému zázemí a zachovalému vnitřku se tak zachránil sám před likvidací. Odtud putoval vůz do Teplic k firmě SÚD s.r.o., kde byla úvaha jej využívat jako obytný vůz. Vůz ale stál delší dobu nevyužitý a byl přesunut na vlečku do jiné lokality. Při řešení odkoupení vozů Blm a BDlm nám byl vůz nabídnut pro rozšíření sbírky našich zvláštních vozů. A po prohlídce samotné nebylo co řešit. Jak jsme se dozvěděli, vůz byl využíván k vlakům, které převážely jaderné palivo, či na dalších neméně zajímavých přepravách. Vůz často putoval Ruskem, či Ukrajinou a díky tomu byl vybaven klimatizací. Vůz má svůj agregát, technickou místnost, koupelnu, spací kóje, kuchyňku a konferenční místnost.
Vůz využíváme jako ubytování v naší deponii, případně slouží jako doprovodný vůz na výstavy a různé další akce.
Děkujeme firmě SÚD s.r.o. za vstřícnost a možnost rozšíření sbírky o pěkný a vcelku vzácný vůz.