Základní informace:
- Výrobce: MTH Praha a.s., závod Brno Horní Heršpice
- Výroba: 1967 – 1991
- Rok výroby: 1990
- Výrobní číslo: 1265
Technické údaje:
- Maximální rychlost: 40 km/h (původně však 60 km/h podle dokladů)
- Služební hmotnost: 7,48 t
- Typ spalovacího motoru: Tatra T 912-5
- Vrtání: 115 mm
- Zdvih: 130 mm
- Objem motoru: 8,1 l
- Pořadí vstřiku: 1-5-3-6-2-4
- Zásoba paliva: 172 l
- Olejové hospodářství: 18 (+2*8) l
- Přenos výkonu: mechanický – čtyřstupňová převodovka s reverzací a redukcí
- Trvalý výkon SM: 88 kW
- Uspořádání pojezdu: B
- Délka: 6 757 mm
- Rozvor náprav: 4 200 mm
Vznik této řady
Motorový univerzální vozík (zkráceně MUV) byl vyvinut pro údržbu tratí jako nástupce drezín Tatra Vm 14/52. Výrobcem byl útvar ČSD Mechanizace traťového hospodářství Praha (závod Brno-Horní Heršpice). Od května 1992 byl útvar transformován v samostatný podnik MTH Praha a. s. Tato drezína byla osazena motorem Tatra T912, který se proslavil především v nákladních automobilech Praga V3S a manuální čtyřstupňovou převodovkou (taktéž z V3S) a automobilovou brzdou.
Konstruktéři na MUVku umožnili osadit téměř vše, co šlo. Jen příkladem můžeme uvést bagr, hydraulická ruka, sněhová fréza, pluh pro úpravu štěrkového lože (PUŠL) a spoustu dalšího příslušenství. Konstrukce umožňovala využití na různých rozchodech kolejí, takže je možné ji používat i na úzkorozchodných tratích. V provozu se dochovali do dnešních dnů v původní podobě, ale dochází též k modernizaci na typ MUV 74.
Historie, současnost, budoucnost
Neznáme působení MUV 69 1265 od vyrobení, ale po roce 2000 byla po dosazení hydraulické ruky využívána k údržbě tratí pražského metra firmou Skanska. Má speciálně upravený rám pro podpěry hydraulické ruky, aby splňovala průjezdný profil sítě metra. Zároveň byl na výfuk dosazen filtr pevných částic, který umožňoval jízdu v tunelu. Začátkem podzimu roku 2022 jsme provedli nový lak kabiny.