Označení:
- Z – uzavřený
- t – u dvounápravových vozů hmotnost nákladu 20 t a více
- Původní označení: Zt 1-09846, ČSD 1-33 1 939-7
- Období 1968 – 1981: OPW 01 54 130 0736-8 (Zt)
- Období po roce 1982: Gkks
Základní informace:
- Konstrukční skupina: 23
- Číselný interval:
- Upřesnění: –
- Výrobce: Pafawag (Państwowa Fabryka Wagonów)
- Výroba: 1951 – 1953
- Typové číslo: 175
- Přepravní režim: 41
- Rok výroby: 1951?
- Výrobní číslo: ???
Technické informace:
- Délka přes nárazníky: 10580 mm
- Výška: 3820 mm
- Šířka: 3040 mm
- Délka skříně: 15000 mm
- Rychlost (ložený/prázdný): 100/100 km/h
- Váha: 12000 kg
- Ložný objem: 60 m3
- Ložná plocha: 25 m2
- Ložná hmotnost: 21 t
- Ložná šířka: 2700 mm
- Ložná délka: 9260 mm
Zdroj: parostroj.net
V rámci doplňování počtů nákladních vozů po světové válce proběhly v letech 1951 až 1953 dodávky vozů Zt z Polska. Polské vagónky je v tomto období dodávaly například i do Maďarska. Dodávané vozy měly obdobné parametry jako z československých vagónek dodávané vozy Ztr, pouze únosnost byla nižší u vozů Zt. Vozy byly dodávány ve verzi s tlakovou brzdou Božič i bez tlakové brzdy, pouze s průběžným potrubím. Dvojkolí a ložiska byla polského typu.
V době, kdy vůz ještě nebyl náš, si zahrál v seriálu Četnické humoresky. Na nádraží v Moravských Bránicích v něm bydlel Drbohlav. Nutno podotknout, že v letech natáčení někteří naši členové se teprve učili chodit nebo dokonce ani nebyli na světě.