Označení:
- R – kotlový vůz
- a – čtyři nápravy
- Původní označení: Ra 8-68076
Základní informace:
- Konstrukční skupina: 10
- Číselný interval: ???
- Výrobce: Brno-Královopolská strojírna a vagonka
- Výroba: 194?
- Typové číslo: ???
- Přepravní režim: ???
- Rok výroby: 1945
- Výrobní číslo: 46
Technické informace: (převzaty z vozu Rah o stejném ložném objemu)
- Délka přes nárazníky: 12340 mm
- Výška: 3958 mm
- Šířka: 2950 mm
- Rychlost (ložený/prázdný): 80/80 km/h
- Váha: 21600 kg
- Ložný objem: 48.0 m3
- Ložná hmotnost: 43 t
O voze se nám zatím nepodařilo sehnat mnoho informací ani technických údajů. Proto jsme do hlavičky použili údaje vozu Rah, který je vizuálně velice podobný (krom rámu).
Jedná se o první nákladní vůz do naší sbírky. Podle odborníků na železniční vozy by se mělo jednat o vůz německé konstrukce z doby 2. světové války, objem kotle je 480 hl, ale stavěly se podobné také s objemem 630 hl. Vyráběly se i na našem území v Kopřivnici a na Smíchově a ani potom v provozu ČSD nešlo o ojedinělou záležitost.
Podle údajů, co jsou k dispozici, vůz zařadilo do provozu v r. 1947 Družstvo továren na margarín a mýdlo pod číslem 558001, dom. st. Hrobce. V roce 1948 dostal nové číslo 568076 a následně v 50. letech (když přešel do majetku ČSD) 8-68076.