Obecné informace k řadě:
- Řada dle Kryšpína (ČSD): M 120.4
- Řada dle UIC (ČR): 806
- Přezdívka: Věžák
- Výrobce: Kopřivnická vozovka
- Výroba v letech: 1930 – 1935
- Počet vyrobených kusů: 89
- Období provozu: 1930 – 1958
- Míst k sezení: 36
- Míst k stání: 10
- Hmotnost ve službě: 12 500 kg
- Délka přes nárazníky: (do čísla 25 byla délka 10 530) 10 610 mm
- Uspořádání pojezdu: A 1
- Trvalý výkon: 75 kW (od čísla 70 byl montován motor s 90 kW)
- Maximální povolená rychlost: 50 km/h
- Typ spalovacího motoru: Tatra
- Přenos výkonu: mechanický
Životopis našeho motoráčku:
M120.459 Tatra v. č. 53332/1932, dodaný 19.11.1932 tehdejším ČSD. V roce 1934 veden pod výtopnou Hradec Králové, od dodání do 31. 8. 1934 ujel 124 700km (v průměru necelých 200 km za den). V červnu 1935 byla provedena v dílnách Nymburk úprava nárazníkových košů (a stále veden pod výt. HK). Spolu s M120.457 a 458 byl veden pod správou provozu v Kyšperku (dnes Letohrad). Podle dat nehod minimálně v letech 1933 – 1937. Před předáním do výtopny Rakovník byl na konci 40. let veden pod výt. HK, pobočná výtopna Chrudim. Do Rakovníku přešel v roce 1949 a zrušen byl zde 21.4.1954 (rušící protokol č. 22637/54). Poté byl s největší pravděpodobností převezen do Šumperka. Tamnější ŽOSka totiž měla za úkol věžáky likvidovat. Tento vůz zde zakoupil pan Matěj Kerdoutek. Po přilehlé silnici byl dovezen v celku kompletní (nejspíše pouze s rozsochami ale bez náprav) až nedaleko místa, kde jsme ho našli. Posléze byly odstraněny zbytky pojezdu a pomocí party kamarádů pana majitele a čtyř vojenských heverů byla skříň přesunuta na místo, kde strávil následujícíh 67 let. Nebýt ale pana Kerdoutka, ten motoráček už nejspíš vůbec neexistuje Zde zažil minimálně 2x povodně, při kterých byl pod vodou a plný bahna. Celý vnitřek rámu vyplňovala naplavenina. Při odhrabávání zeminy pro traverzy jsme objevili nejen pár původních dílů z exteriéru, ale také skleněné kameny z nedaleké sklárny ležící proti proudu řeky. Pan Kerdoutek bohužel zemřel necelé 4 roky před naším převozem. Nový majitel (resp. nájemce) bohužel z motoráčku vyhodil i některé cenné díly a přizpůsobil si ho svým potřebám.
Mimořádné události, ve kterých vůz figuroval:
- 25. 7. 1933 řízl při posunu v Kralíkách výměnu č. 8
- 13. 1. 1934 neschopnost na vlaku 5801 v Žamberku
- 13 .9. 1934 neschopnost na vlaku 5803 v Dolní Lipce
- 5. 10. 1935 neschopnost na vlaku 818 v km 68 mezi Doudleby a Potštejnem
- 25. 12. 1936 vykolejil v Moravském Karlově s vozem BDFlm 4-9969
- 7. 11. 1937 neschopnost na vlaku 835 v Dolní Lipce
- 2. 11. 1946 (ve stavu výtopny Pardubice) neschopnost v Moravanech
Obrovské díky za informace ze života motoráčku patří pánům Jaroslav Wagner, Petr Tyšlar a Jozef Melša.
Naším novým přírůstkem do sbírky je Věžák M120.459, který jsme zakoupili v květnu roku 2021. Vzhledem k rozpracování věcí a převozu a nákupu dalších exponátů či artefaktů, jsme nakonec s převozem počkali na konec srpna. A tak se nakonec i dle plánu stalo. 30. srpna 2021 se tedy věžák s pořadovým číslem 59 proletěl pár metrů nad zemí, aby byl přesunut do Čáslavi, kde bude v příštích letech postupně renovován do vystavovatelného stavu. Pro místní obyvatele to byla vcelku nevšední podívaná. Díky skutečnosti, že nad vozem byla postavena provizorní stříška, je velmi zachovalý.
Děkujeme všem, kteří se na přípravě a samotném odvozu podíleli.