Obecné informace k řadě:
- Přezdívka (naše): Zelený Šíp
- Výrobce: Adamovské strojírny
- Rok výroby: 1927
- Počet vyrobených kusů: 1
- Období provozu: 1927 – 1933
- Míst k sezení: ??
- Míst k stání: ??
- Hmotnost ve službě: ?? kg
- Délka přes nárazníky: 19 600 mm
- Výška: 3 880 mm
- Šířka: 3 100 mm
- Uspořádání pojezdu: (1A)‘ (A1)‘
- Výkon: 2x 74 kW (2x 100 koní)
- Maximální povolená rychlost: ??
- Typ spalovacího motoru: Daimler Mercedes
- Palivo: benzol
- Přenos výkonu: mechanický
Motorový vůz byl vyroben v roce 1927 v Adamovských strojírnách, které byly vozovou částí Královopolské. V literatuře zabývající se produkcí motorových vozů v Královopolské ale není z nám neznámých důvodů zmíněn. Koncepce pohonu dvěma spalovacími motory a mechanického přenosu výkonu byla zásadní technická vada těchto vozů. Vzhledem k zaměření našeho spolku MTZ Choceň si dovolím připomenout vozy M263, které se v provozu také příliš neosvědčili ze stejného důvodu. Nadále výrobci začaly využívat elektrický přenos výkonu, což z dnešního pohledu lze vnímat jako významný revoluční krok.
Pohon zajišťovaly čtyřdobé, čtyřválcové, vodou chlazené benzínové řadové motory Daimler Mercedes s vrtáním 150 mm, zdvihem pístů 170 mm a při 1200 otáčkách za minutu dávaly výkon po 100 koních. Čtyřstupňové převodovky taktéž německého původu měly hydraulické ovládání řazení jednotlivých převodových stupňů. Převodové skříně byly spolu s motory zavěšeny pod rámem vozu a kroutící moment byl přenášen pomocí kloubových hřídelů na vnitřní dvojkolí. Vzniklo tak uspořádání (1A)‘ (A1)‘. Tyto technické informace byly převzaty z knihy Atlas lokomotiv 2. díl – Elektrická a motorová trakce od Jindřicha Beka. Žádné další údaje se nám zatím nepodařilo zjistit.
Jak je již zmíněno výše, vůz se v provozu příliš neosvědčil a v roce 1933 byl přestavěn na přípojný vůz Calm 4-7000.
Dne 2. listopadu 1938 bylo vydáno arbitrážní rozhodnutí Německa a Itálie, že jižní část Slovenska s výraznou převahou maďarského obyvatelstvem se opět stane součástí Maďarska. Později bylo rozhodnuto, že Československé státní dráhy ČSD předají Maďarským státním železnicím (MÁV) lokomotivy, osobní i nákladní vozy a dokonce i některé autobusy. Ve velké míře byly pro tento převod vybírány bývalé maďarské vozy, které připadly Československu po roce 1918. Například asi prvních 60% nákladních vozů ČSD vyrobených v maďarském městě Kistrarcsa v roce 1920 bylo vybráno k předání MÁV. V roce 1938 samozřejmě mnoho původně maďarských vozidel neexistovala a tak ČSD předaly i bývalé rakouské vagony a některé nové vyrobené v Kopřivnici v letech 1919 – 1938, MÁV dostaly i vozy, které byly výhradně vyráběny pro ČSD po roce 1919.
Vůz Calm 4-7000 se stal majetkem MÁV na konci roku 1938 nebo na začátku 1939 a obdržel číslo Cax 5901 (písmeno x znamená u MÁV přívěsný vůz s vlastním topením) a byl pravidelně nasazován v osobní vozbě. O jeho provozu pod tímto označením nemáme žádné bližší informace. Kolem roku 1950 byl vyřazen z běžného provozu a sloužil jako „Kultúrkocsi“ (tj. železničáři pracující daleko od svých domovů ho mohli využívat jako jídelnu a po večerech zde trávit čas). V roce 1960 byl přeznačen na pracovní vůz Xp 1106.
György Lovász, který nám zprostředkoval odkup od MÁV, se s tímto vozem poprvé setkal v Békéscsabě v roce 1975. Poté byl bývalý motoráček přesunut na více jak deset let do depa v Szentes. V roce 1985 ho György zapsal na seznam historicky cenných vozidel a generální ředitel MÁV ho prohlásil za „chráněného“ směrnicí MÁV. č. 109529/1986. V roce 1988 byla chráněným vozidlům přidělena nová dvanáctimístná čísla, dostal označení 30 55 117 9037-3 a poté byl převezen do Istvánteleku.
V roce 2020 jsme napsali první email Györgu Lovászovi s dotazem ohledně odkupu spolu s M130.323. V roce 2022 jsme začali s MÁV řešit kupní smlouvu, která byla podepsána 5.9.2022.