Technické údaje:
- Maximální rychlost: 70 km/h (nebo 35 km/h v posunovacím režimu)
- Služební hmotnost: 56 t
- Typ spalovacího motoru: K 12 V 170 DR
- Zdvih: 190 mm
- Otáčky volnoběžné: 650 ot.min-1
- Otáčky jmenovité: 1 400 ot.min-1
- Pořadí vstřiku: 1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9
- Zásoba paliva: 4 000 l
- Vodní hospodářství: 400 l
- Olejové hospodářství: 110 l
- Olej v převodovce: 250 l
- Výkon kompresoru: 120 m3/hod
- Přenos výkonu: hydrodynamický
- Maximální tažná síla: 158 kN
- Trvalý výkon SM: 515 kW
- Vrtání: 170 mm
- Uspořádání pojezdu: B’B‘
- Délka přes nárazníky: 12 640 mm
- Délka rámu: 11 400 mm
- Vzdálenost středů podvozků: 7 200 mm
- Rozvor podvozku 2 400 mm
Každý, kdo se trošku zajímá o hydraulické lokomotivy a všeobecně železnici, zajisté ví, že posledními „nulkami“ – tedy ř. T444.0 v provozu byly Karkulky z Teplárny v Martině. Jak to již bývá, přejde-li teplárna na jiný zdroj (většinou plyn), dojde tak k nepotřebě takové lokomotivy používat. A tak tomu nastalo i právě v tomto podniku. V roce 2019 tak na teplárně naposledy zavrčela „nulka“ tahající uhlí a čekalo se, co nadále bude. Jak jsme se dozvěděli, vedení Teplárny Martin a.s. oslovilo na začátku roku 2021 několik spolků o možný prodej těchto lokomotiv. Prý ovšem o uvedené stroje nebyl zájem. Zvažován byl i krok šrotace lokomotiv. Naštěstí však vedení Teplárny připravilo aukci o tyto lokomotivy. A tak v prosinci roku 2021 se na jednom internetovém portále objevila možnost registrovat se a pokusit se o možné získání těchto „nulek“.
V nabídce bylo prasátko T212.0 a dvě Karkulky T444.0044 a T444.0057. A tak krátce před Štědrým dnem nastal aukční den těchto lokomotiv. Opět všemu chtěla souhra náhod, neboť jsme se do aukce registrovali poslední den možné registrace a aniž bychom tušili, že by bylo možné vyhrát aukci, vyhráli jsme jednu z nabízených lokomotiv.
A tak jsme si nadělili krásný Vánoční dárek v podobě T444.0057 .
„Karkulka“, i tak jak bylo v posudku, který byl vydán ke každé lokomotivě, je nekompletní. Právě T444.0057 sloužila nakonec pro T444.0044 jako případný zdroj náhradních dílů. Karkulku jsme taktéž chtěli jako možný zdroj ND pro naše dvě „Kšiltovky“ a následně jako statický exponát. Protože se ale rýsuje jistá naděje pro vdechnutí života této „padesátsedmičce“, byla by přeci škoda to nezkusit…
Paradoxně právě Teplárna Martin byla poslední možností získat tyto stroje z mimo muzejní sféry. Kromě toho, že poslední „živá nulka“ v Československu od počátku vyrobení je právě T444.0044.