Technické údaje:
- Výrobce: MTH Brno Horní Heršpice
- Rok výroby: 1972
- Motor: Tatra T 912
- Přenos výkonu: mechanický – čtyřstupňová převodovka s reverzací a redukcí
- Maximální rychlost: 40 km/h (původně však 60 km/h podle dokladů)
O této řadě:
Již krátce po zavedení MUV 69 do výroby se objevila verze pro potřeby OTV. První modifikace vznikla u MTH ještě před typy ZŠ 72 a PUŠL 71, což také svědčí o nedostatku strojů pro kontrolu, údržbu a menší opravy trakčního vedení. Na plošině MUV 69 je osazena skříň, z přední i zadní strany prosklená tak, aby řidič měl dostatečný výhled i při jízdě vzad. Ve skříni se nachází zejména pracovní stůl, schránky na zkratovací soupravy a zdvihací válec. Ten je umístěn na plošině vozíku, prochází střechou skříně a na jeho konci je upevněn nosný rám plošiny. Je ovládán hydraulicky a současně slouží jako otočný čep. Nad skříní je umístěna výškově nastavitelná a okolo svislé osy otočná izolovaná pracovní plošina. Vstup na pracovní plošinu je z meziplošiny, která se nachází na střeše kabiny vozíku a je od ní také odizolovaná. Nosnost plošiny je maximálně 320 kg, výška její podlahy nad TK je 3,337 až 4,537 m a vyložení od osy koleje je 2,8 m. Stroj byl určen pouze pro práce na trakčním vedení se stejnosměrným napětím nejvýše 3 kV. Na MUV 69 byly upravovány u provozovatelů rovněž montážní plošiny jiného uspořádání.
Zdroj: tratovestroje.net
Jsou zachovány dva kusy této původní úpravy. Druhou má NTM, ale naše jako jediná má kontrolní sběrač. Na mostecku je provozováno několik dalších Muvek s plošinami, ale ty se upravily až později a nemají prodlouženou skříň pro dělníky.
Příběh našeho vozdla:
Někteří z Vás nám psali již dříve, že v Hranicích na Moravě jsou dvě vozidla, z toho jedno vcelku vzácné. Samozřejmě jsme o těchto dvou vozidlech věděli už o něco dříve. Dokonce jsme zasílali i žádost pro možnost odkoupení do naší trafikantské sbírky, ale byla nám sdělena tehdy odpověď (rok cca 2018), že obě vozidla jsou stále v procesní možnosti znovu-využití pro firemní účely. Ale že v případě možného prodeje na nás budou myslet. A protože se občas situace vyvíjí nečekaně, změna poměrů na vlečce celý proces urychlila. Obě vozidla byla původně nabídnuta k likvidaci. Nakonec ale vedení Tramorail díky naší žádosti zvážilo i krok možné aukce a tak díky svému partnerovi – firmě Autoauction Group s.r.o. – tuto aukci zrealizovalo. Vedení na nás v tomto případě opravdu pamatovalo a než aby se vozidla likvidovala oslovili přes pana Stanislava Zelenku (kterému bychom i touto cestou chtěli poděkovat) nás, zda se nechceme do aukce přihlásit. Vyvolávací cena obou vozidel byla velmi příznivá a na aukci od vyhlášení zbýval pouze necelý týden. Neváhali jsme a šli jsme do toho. Navíc den před aukcí jsme dostali informace že obě vozidla mají tzv. Průkazy Způsobilosti, včetně registrace EVN, což je alfa a omega pro možný další muzejní život těchto vozidel na síti SŽ. O to větší snahu jsme měli, aby vozidla nebyla zlikvidována. Aukce nakonec proběhla, počet účastníků nevíme, ale to, co jistě víme je, že jsme obě vozidla v aukci vyhráli a tak Vám je dnes můžeme představit.
Jedná se o M 250.0018 a tuto Muvku. Muv 69-051 byla vyrobena v roce 1972 v MTH Brno H. Heršpice. Nástavbu izolované montážní plošiny a dalšího vybavení provedlo taktéž v roce 1972 MTH Bílina. Její poslední působiště bylo pod hlavičkou Správy Dopravní Cesty (SDC) Hradec Králové. Prohlídka tehdejším novým zájemcem – Tramorail a.s., byla učiněna dne 22.února 2007. Po krátké době, bylo vozidlo schváleno k prodeji a odprodáno. Muvka po převozu se nikterak nevyužívala. V květnu roku 2023 jej zakoupil náš spolek. Tato Muvka patří mezi vzácná vozidla, která byla součástí pracovních vozidel pro údržbu a opravy trolejového vedení a jsme velmi rádi, že se nám podařilo tento skvost zařadit do naší budované sbírky vozidel, právě s tímto zaměřením.