Technické údaje:
- Řada dle UIC (ČR/SR): 893
- Řada ČD/SŽ: MVTV 3
- Přezdívka: mandelinka, otévéčko, pantograf, energo
- Výrobce: Vagónka Studénka
- Výroba v letech 1971–1972
- Počet vyrobených kusů 30
- Hmotnost ve službě: 34 300 kg
- Délka přes nárazníky: 18 500 mm
- Rozchod: 1 435 mm
- Rozvor: 12 630 mm
- Uspořádání pojezdu: B’ 2’
- Trvalý výkon: 190 kW
- Maximální povolená rychlost: 80 km/h
- Typ spalovacího motoru: Tatra T 930-4
- Přenos výkonu: hydrodynamický (hydraulická převodovka se 3 měniči)
Příběh našeho vozu:
Někteří z Vás nám psali již dříve, že v Hranicích na Moravě jsou dvě vozidla, z toho jedno vcelku vzácné. Samozřejmě jsme o těchto dvou vozidlech věděli už o něco dříve. Dokonce jsme zasílali i žádost pro možnost odkoupení do naší trafikantské sbírky, ale byla nám sdělena tehdy odpověď (rok cca 2018), že obě vozidla jsou stále v procesní možnosti znovu-využití pro firemní účely. Ale že v případě možného prodeje na nás budou myslet. A protože se občas situace vyvíjí nečekaně, změna poměrů na vlečce celý proces urychlila. Obě vozidla byla původně nabídnuta k likvidaci. Nakonec ale vedení Tramorail díky naší žádosti zvážilo i krok možné aukce a tak díky svému partnerovi – firmě Autoauction Group s.r.o. – tuto aukci zrealizovalo. Vedení na nás v tomto případě opravdu pamatovalo a než aby se vozidla likvidovala oslovili přes pana Stanislava Zelenku (kterému bychom i touto cestou chtěli poděkovat) nás, zda se nechceme do aukce přihlásit. Vyvolávací cena obou vozidel byla velmi příznivá a na aukci od vyhlášení zbýval pouze necelý týden. Neváhali jsme a šli jsme do toho. Navíc den před aukcí jsme dostali informace že obě vozidla mají tzv. průkazy způsobilosti, včetně registrace EVN, což je alfa a omega pro možný další muzejní život těchto vozidel na síti SŽ. O to větší snahu jsme měli, aby vozidla nebyla zlikvidována. Aukce nakonec proběhla, počet účastníků nevíme, ale to, co jistě víme je, že jsme obě vozidla v aukci vyhráli a tak Vám je dnes můžeme představit.
Jedná se o MUV 69-051 a tetno motoráček. Rok výroby tohoto trafikanta je 1972 a vyrobila jej Vagónka Studénka. Tato „018“ dojezdila u SDC Hradec Králové a v roce 2007 byla spolu s Muvkou prodána firmě Tramorail a.s. Záhy po odkoupení – na rozdíl od Muvky – byla tato 893 využívána, prodělala tzv. průrazovou zkoušku a zařadila se do flotily vozidel Tramorail. Ovšem v roce 2009 došlo k jejímu odstavení a další nepotřebnosti. Jsme rádi, že firma Tramorail dala šanci těmto vozidlům na další přežití. Krom menších legislativních úkonů, které budou třeba, jsou obě vozidla takřka kompletní a díky tomu, že léta stála netknutná v oploceném a hlídaném areálu je k jejich zprovoznění opravdu jen malý krůček.