- Vznik rekonstrukcí z řady: 810, 011/Baafx
- Přezdívka: Janička, Mandarinka
- Výrobce: Vagónka Studénka/
- Moravskoslezská vagónka
- Výroba v letech: 1975–1982, 1996–1997
- Modernizováno kým: ŽSR, ŽOS Zvolen
- Modernizace v letech: 1996–1999
- Počet vyrobených kusů: 27
- Období provozu: 1996 – dosud
- Míst k sezení: 50
- Míst k stání: 41
Technické údaje:
- Hmotnost ve službě: 24 000 kg
- Délka přes nárazníky: 13 970 mm
- Rozchod: 1 435 mm
- Uspořádání pojezdu: Ao’ Ao’
- Trvalý výkon: 237,5 kW
- Maximální povolená rychlost: 80 km/h
- Typ spalovacího motoru: LIAZ M 1.2C ML 640 S
- Přenos výkonu: elektrický
Rádi bychom Vám představili naše další dva přírůstky do rodiny „technických zajímavostí“.
Jak jistě víte, existovalo více verzí modernizací ř. 810. Jednou z nich jest řada 811, která byla vyvíjena na Slovensku. První dva kusy 001 a 002, vznikly v depu Zvolen v letech 1994 až 1996. Jejich základem byly přípojné vozy řady Baafx/011. První cestující svezly v červnu 1996. Dalších 10 motoráčků (tedy včetně našeho) jsou novostavby. Následujících 11 vozů vzniklo modernizací z přípojných vozů 011 a poslední čtyři vozy z roku 1999 jsou rekonstrukcí z motorových vozů 810.
Určitě není tajemstvím, že KPT rail mělo dva motorové vozy ř. 811 a dva přípojné vozy. Jejich hlavním pečujícím o tyto vozy byl od začátku (co přešly pod hlavičku KPT) Pavel Hořínek, který má na kontě nespočet akcí, kde bylo potřeba ukázat trošku toho železničního srdce a umu. A právě Pavel po útlumu KPT a po delším sledování naší činnosti nás oslovil s prosbou, zda bychom se nezhostili vozidla 811 008, kterému věnoval svou péči a byl by nerad, aby vozidlo skončilo někde na okraji zájmu či v rukou „různých hoblovačů kolejí čí překupníků“. Že naše činnost jeví se jako nekomerční, v pravdě muzejní. Slovo dalo slovo a po umožnění prohlídky jsme jeli zakoupit jak Mandarinku, tak i přívěšáček za ní, tedy vůz Baafx.
Pavlovi tímto velmi děkujeme a doufáme, že mu vozidlo, které je opět svěřeno do jeho péče, bude dělat radost tak jako nám.
I přesto, že je to vcelku velmi mladé vozidlo, je třeba podotknout, že jeho muzejní zachování bylo pro nás velkou výzvou. Byly nám kladeny během dnešního dne dotazy, zda neplánujeme nějaký reklamní nátěr na 811 či Bafík, či jiné inovace. Vzhledem k tomu, že vozidlo je bráno pro muzejní zachování, dojde pouze k obnově laku na 811, opravě laku na Bafíku, dle schéma tak jak má k mandarince být (rám šedivý, bílá linka na střeše aj.) Schéma zůstane naprosto stejné. I z důvodů různých fotoakcí a dalšího muzejního využití.