- Výrobce: ČKD Praha – Tatra Smíchov
- Výroba: 1961 – 73
- Rok výroby: 1966
- Výrobní číslo: 6693
- Současné číslo vozidla: 710 722
- Přezdívka: Rosnička
Technické údaje:
- Maximální rychlost: 60 km/h (nebo 30 km/h v posunovacím režimu)
- Služební hmotnost: 39,6 t
- Typ spalovacího motoru: 12 V 170 DR
- Vrtání: 170 mm
- Zdvih: 190 mm
- Objem motoru: 52,6 l
- Otáčky volnoběžné: 650 ot.min-1
- Otáčky jmenovité: 1 400 ot.min-1
- Pořadí vstřiku: 1-12-2-11-4-9-6-7-5-8-3-10
- Zásoba paliva: 1 050 l
- Vodní hospodářství: 360 l
- Objem vody v motoru: 65 l
- Olejové hospodářství: 90 l
- Přenos výkonu: hydrodynamický
- Maximální tažná síla: 110 kN
- Trvalý výkon SM: 300 kW
- Uspořádání pojezdu: C
- Délka přes nárazníky: 9 440 mm
- Délka rámu: 8 200 mm
- Rozvor náprav: 2 000 + 2 200 mm
Jsme rádi, že můžeme představit pod hlavičkou našeho spolku další lokomotivu. Jedná se o známou Rosničku T334.0722, která má s muzejním provozem v ČR už něco za sebou. Ovšem její první štace po výrobě byl Nový Bor, kde brázdila vlečkové koleje našeho věhlasného sklářského podniku Crystalex. Po útlumu dopravy na této sklářské vlečce začala její muzejní kariéra, kdy ji pod svá křídla získal Klub Přátel Lokálky pro svou muzeální trať z České Kamenice – do Kamenického Šenova. V roce 2007 jí převzalo KŽC s.r.o. To jí dále provozovalo na ZZN Mělník, kde zaskakovala v případě poruchy za tamější T448.0. Nakonec díky útlumu dopravy, se jevila Rosnička jako mnohem lépe využitelné hnací vozidlo. ZZN Polabí (Mělník) tak odprodalo KŽC s.r.o. svou T448.0. Ovšem díky znovu narůstajícímu objemu přeprav se nakonec Rosnička nejevila jako vhodný adept a i vzhledem ke slabým bateriím byla s odstupem času čím dál více v postranním zájmu o provozování, až byla v létě roku 2021 nabídnuta firmou ZZN Polabí do prodeje. Paradoxně v tu dobu jsme byli jako spolek MTZ lokomotivu prohlédnout. Ovšem naše tehdejší cenová nabídka byla firmou ReViRail s.r.o. přeplacena. Firma ReViRail s.r.o. postupně získala ještě dvě rosničky, z nichž známější a provozovaná byla T334.0790. Druhá a méně známá T334.0895 byla určena na náhradní díly. T334.0722 se již u nového majitele zprovoznění nedočkala i přesto, že počáteční práce na zprovoznění nastala. Z tohoto důvodu, byla Rosnička převezena k firmě Retrolok s.r.o. do Horažďovic, kde setrvává do dnes.
Občas se světem nese zpráva, že se na internetové inzerci objeví nějaký ten prodej železničního vozu, či lokomotivy. I tato zpráva nás potkala a tak jsme zachytili inzerát, že firma ReViRail s.r.o. prodává svou flotilu Rosniček. Vzhledem k tomu, že náš člen na „Šenovce“ vyrůstal a vlastně náš tehdejší zájem o T334.0722 přetrvával do dnešních dní, oslovili jsme inzerenta o možnou dohodu o prodeji. Ta nakonec vyústila v to, že se podařilo dát dohromady ucelenou sbírku nejvíce používaných diesel-hydraulických lokomotiv (T334.0, T444.0,T444.02). Jak jsme se dozvěděli od majitele, pokud bychom nezískali T334.0772, tak by tento měsíc její život skončil pod plameny autogenů, jako to bohužel potkalo dvě její sestry T334.0790 a T334.0895. A tak lze vlastně říci, že jsme další vozidlo uchránili od brzké likvidace. A T334.0722 se pod našimi křídly naskytla již druhá příležitost pro její další muzejní život. Věřím, že již brzy se s ní setkáte v čele nějakého nostalgického vlaku. Změnu jejího barevného schématu v dohledné době zatím nechystáme.